Gallery

Friday, 27 January 2012

Old Beauties / Vieilles Beautés

These place-mats are made from the side strips from the panels which I used to make the quilt below. For once I had quite a length, but no plan on how to use them. Then the old-car-loving son who has this quilt moved and acquired a round table, and as he has quite a few friends to eat with a set of place-mats seemed a good Christmas gift idea.
I cut the pieces with a 60° triangle ruler, but before I became so fancy as to have such a ruler I'd happily have used any ruler with a 60° mark. To maximize the number of place-mats I could get out of my fabric while fussy-cutting the cars I flipped the triangles and so ended up with the cars going two ways.
The pieced tops where layered over batting scraps with a cotton/polyester backing and quilted in-the-ditch and along the blue-green printed lines with a walking foot. Then I added some free-motion quilting around the cars. I used 2 1/2" strips for french binding which I sew down by machine. Of course I forgot to measure the finished mats, but I'd guess they are under 12" in diameter. 
My son said he likes them a lot, but I do have to confess to holding his fruitcake hostage.........
Ces napperons sont fait des bordures qui accompagnent les panneaux imprimés. Ils m'en étaient restés pas mal de la courte-pointe "Vieilles Beautés".
J'ai coupé des triangles de 60° en centrant une auto dans chaque triangle et en inversant ma règle après chaque coupe pour obtenir le plus de morceaux possible.
J'ai maintenant une règle spécifique, mais j'ai coupé pendant des années de pièces de même avec une règle droite marqué d'une ligne-guide de 60°.
Aprés l'assemblage j'ai doublé le dessus de restants d'ouate à court-pointe et d'un dos de tissus coton/polyester. Le tout est piqué à l'aide d'un pied-marcheur dans les coutures et le long des lignes bleu/verts. Ensuite j'ai piqué autour des autos avec un pied à repriser.
J'ai terminé le tout avec des lisières de 2 1/2" doublés appliqués à la machine. J'ai oublié de mesurer la grandeur des napperons une fois fini avant de les donner, mais j'éstime qu'ils ne doivent pas étre plus grands que 12" - 30 cm en diamètre.
Von diesem Quilt sind mir die mit kleineren Motiven bedruckten Seitenstreifen übergeblieben. Da der alte Autos liebende Sohn der diesen Quilt auf dem Bett hat jetzt einen runden Eßtisch besitzt habe ich ihm die 6-eckigen Platzdeckchen als Weihnachtsgeschenk genäht.
Ich habe die Streifen mit einem 60° Dreieck-Lineal zugeschnitten, wobei ein gerades Lineal mit einer 60° Linie auch gereicht hätte. Ich habe so geschnitten daß sich in der Mitte jeden Dreiecks ein Auto befand. Um genug Stoff für sechs Deckchen zu haben mußte ich in zwei Richtungen schneiden, was zwei verschiedene Modelle ergab.
Ich habe Reste von Quiltwatte auf Baumwoll/Polyesterstoff verwendet und mit einem "even-feed"-Füßchen die Nähte und entlang des blau/grünen Streifens gesteppt. Mit dem "free-motion"-Füßchen habe ich um die Autos gequiltet. Das ganze ist dann mit doppelt gehaltenen 6 1/4cm breiten Streifen eingebunden worden.
Ich habe vergessen die fertigen Platzdeckchen zu messen, aber vermute das sie nicht größer als 30cm im Durchmesser sind.

No comments:

Post a Comment