Gallery

Tuesday, 7 February 2012

Fabric Postcards / Cartes Postales en Tissu

A good old-fashioned sewing basket swap
Fabric postcards are miniature quilts that can be send by mail like a paper postcard (as long as they don't have too much 3D ornamentation). I belong to two fantastic yahoo-groups: Postcard Cottage and Trading Fabric Postcards and have successfully send cards to, and received them from, several countries:  Canada, Australia, Germany, Switzerland, France and the U.S.A.
Since they have to be rigid enough not to bunch up in the bottom of some postbag normal batting is not used. Most people use rigid interfacing specially manufactured for bag bottoms and fabric bowls. The advantage of store-bought interfacing is also that it can be had with iron-on glue on both sides, which is a major time- and hassle-saver. 
I don't have any local source for these kinds of interfacings, and since I am trying to follow my don't-buy-more-sewing-related-stuff diet, I use a double layer of some stiff cotton upholstery fabric I have way too much of. For most designs I glue-baste the background of the decorated side on one layer of the cotton fabric before appliqué-ing. In the case of a pieced card I piece my design and then quilt it over a layer of my stabilizing fabric.
card fronts

The next step is the front: I used to draw all the marks with a permanent pen after finishing the card but have since gotten a nifty "postcard" stamp from 1-2-3 Stitch! Now I stamp my fronts before using fusible web to affix them to the second piece of upholstery fabric.
The last step is sewing fronts and backs together, which I do with a large zig-zag stitch going twice around for better coverage. But I have gotten plenty of cards with different edge treatments and I really ought to play a bit more with my machines fancy stitches.
I do hope I have interested you in making these little artworks. There are plenty of fantastic tutorials on the web, just use your favorite search engine to find them.
Black and white only swap


Des cartes postales en tissu sont des courte-pointes miniatures qui peuvent être mises à la poste comme des cartes ordinaires. Je suis membre de deux groupes yahoo très sympathiques: Postcard Cottage et Trading Fabric Postcards et j'ai échangé des cartes avec des personnes de plusieurs pays: l'Australie, le Canada, l'Allemagne, la Suisse, la France and les É.U.
Vu que ces cartes doivent être assez rigides pour ne pas se perdre dans le fond d'un sac de poste on n'utilise pas de la ouate à courte-pointe ordinaire, mais plutôt un produit spécial conçu pour des fonds de sacoches ou des bols en tissu. Vu que je n'y ai pas d'accès local je me sers de deux épaisseurs d'un tissu de rembourrage dont j'ai beaucoup trop.
Je place le premier morceaux de ce tissu en-dessous du tissu sur lequel j'applique mon dessin, ou si je pièce mon dos , je le fais avant de le piquer sur ce renfort.
miniature quilt swap
Ensuite j'assemble le devant de ma carte - en le dessinant avec des marqueurs permanents, ou en appliquant l'étampe que j'avais trouvé chez 1-2-3 Stitch! J'affixe le devant sur son renfort avec de la toile fusible pour qu'il est plus facile d'écrire dessus. Cette étape serait plus facile avec une entoilage acheté puisqu'il en a des variétés qui sont déjà enduit d'un produit thermocollant des deux côtés.
Pour finir j'assemble les deux parties de ma carte avec un double tour au point de zig-zag large, mais j'ai reçu beaucoup de cartes qui avaient une finition différente. Il va vraiment falloir que j'explore d'avantage toutes les points de fantaisie de mon moulin à coudre.
J'éspère que j'ai pu vous interesser de faire quelques cartes pour vos familles et amis - ils font des cadeaux forts appréciés. Il y a énormement de tutoriels trés bien faits sur l'internet, et la plupart a assez de photos qu'il y a nulle besoin de parler l'anglais.
postcards with appliqué and tatting (frivolité)

Stoffpostkarten sind Miniquilts die wie normale Postkarten per Post verschickt werden können. Ich gehöre zu zwei yahoo-Gruppen, Postcard Cottage und Trading Fabric Postcards, und habe mit Mitgliedern aus Deutschland, Kanada, Australien, der Schweiz, Frankreich und den U.S.A. Karten ausgetauscht.
Diese Karten müssen natürlich steif genug sein um nicht in den Postsäcken unten zerknautscht verlieren zu gehen, also wird nicht Quiltwatte verwendet, sondern eigens zum Handtaschenbodenversteifen hergestellte Produkte. Da ich diese aber nicht lokal bekommen kann verwende ich zwei Lagen eines steifen Möbelstoffes von dem ich viel zu viel habe.
Das erste Stück lege ich dem Rücken unter bevor ich mein Motiv appliziere, oder dem zusammengestückelten Rücken bevor ich ihn quilte. Klebstoff für Stoff ist dabei sehr hilfreich.
my very first cards-please note the binding!
Das zweite Stück des Möbelstoffes dient der Versteifund der Vorderseite die ich mit dem Stempel von 1-2-3 Stitch! bestempel bevor ich sie mit Aufbügel-Gewebe daran sichere. Das macht dann später das Daraufschreiben einfacher. Bevor ich diesen Stempel fand zeichnete ich die Vorderseiten einfach mit permanenten Filzschreibern nachdem die Karten fertig waren.
Vorder- und Rückseiten nähe ich zum Schluß mit einem Umrand aus breitem Zick-Zackstich zusammen, zweimal drum herum damit die Stiche besser die Kanten decken. Ich habe viele Karten bekommen die mit schönen Kantenbearbeitungen fertiggestellt worden sind, ich muß wirklich mehr mit den schönen Stichen meiner Maschine spielen.
Ich hoffe ich habe jemanden am Karten nähen interessieren können. Sie sind wirklich nicht schwer herzustellen, und machen wunderbare Überaschungen im Briefkasten. Auf dem Web gibt es viele fantastische Tutorials, die meist so viele Fotos haben daß man kein Englisch zum Verstehen braucht.

1 comment:

  1. Pretty! Bon! Schon!
    (did I do that right?) I love that your blog is English, French & Deutsch! : ) We speak a bit of those three here. Those b&w cards are great!

    ~Monika
    sewing in Saskatoon
    moderator of PostCardCottage

    ReplyDelete